نقد و بررسی

معرفی پروژه :

پروژه المان شهید حججی

بنا به گفته ی دکتر شریعتی هر جهادی دو چهره دارد خون و پیام. سخن ایشان را به شیوه خود نقد میکنیم. رسالت خون و رسالت پیام؛ رسالت نخست را در عاشورا امام حسین و یارانش به دوش کشیدند. رسالت خون سوال هل من ناصر ینصرنی امام حسین به عصر حاضر است که چه زیبا امثال حججی ها لبیک گویان به سمت کعبه عشق کوچ کردند از متعلقات دنیوی دل کندند. چه زیبا معامله کردند با خدا که خداوند باری تعالی خریدارشان شد. ره توشه گرفتند و ره پویان ارباب خود شدند.

و دیگری رسالت پیام که زبانی گویا شده از خون های جوشان است. وظیفه نشر آن بر دوش عقیله بنی هاشم بود. این رسالت به مراتب دشوارتر است از رسالت خون، همانگونه که گویند: کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود. پیام سربلندان بی سر پیامی سرشار از حریت و آزادگی است. چه زیبا گویند کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا ؛ این پیام وهشداری از بیداری و آگاهی است که نبرد حق و باطل در هر زمان و مکانی در جریان است گاه در کربلا و گاه در دمشق و گاه در درون ما.

این حقیقت غیر قابل انکار است که ما یا رسالت خون و یا رسالت پیام را برمی گزینیم و یا سدی می شویم یزیدی وار که با خطابه ای زینبی در هم می شکنیم. در این اثنا شهید حججی ها رسالت خون و انجمن و سازمان هایی چون هنرهای تجسمی فجر رسالت پیام را بر عهده گرفته اند.

رسالت پیام نیاز به فکر دارد و نباید گذاشت رسالت خون به دست فراموشی سپرده شود که این امر با روشنگری امکان پذیر است، هر روشنگری جهت و سمت و سویی دارد این جهت عروجی است به سمت قربه الی الله و سیری است به سوی نور لایذال الهی. در واقع این نهضت ادامه دهنده نهضت عاشورایی است. واقعه، حماسه هایی است که در راهند؛ راهی که به مدد رسالت خون و پیام از سر گرفتیم.

انتقال پیام به مخاطب از طریق نمادهای مناسب و نمادپردازی در طرح و کالبد اثر انجام گرفته است که به شرح آن می پردازیم.

سرو نماد ملی ایرانیان است نماد استقامت و سرافرازی، از آنجا که خزان ندارد نماد مقاومت و نیز نماد آزادگی از آن از آن جهت که ز هرچه رنگ تعلق پذیرد آزاد است. مجموع این نمادها استقامت و سرافرازی و آزادگی چیزی جز شهید نمی تواند باشد.

عاشقان را سر شوریده به پیکر عجب است           دادن سر نه عجب، داشتن سر عجب است

از این رو شهید حججی را به سرو بی سر تشبیه کرده ایم که در طرح کوچ کبوتران نقش سر را به صورت نمادین القا می کند.

از آن جهت که سمت و سوی این شهیدان والا مقام قربه الی الله است. حرکت پرندگان به یک جهت خاص و حرکت سرو به سمت بالا متضمن عروج است.

شهید حججی این پیام را دریافت و در صدد انتقال این آن پیام است. در اینجا بعه علت الزام اشاره مستقیم به شهید حججی، سردیس این شهید والامقام را قرار داده ایم اما از آنجا که نورون ها یاخته های عصبی هستند که پیام را دریافت و انتقال می دهند و از نظر ظاهری و باطنی امر(انتقال پیام) بسیار شبیه به قاصدک اند. و قاصدکان نیز ( از منظر عام) حاوی پیام هستند و یکی از بهترین نمادهای انتقال پیام. که در این طرح شاهد حرکت این قاصدک ها و انتقال پیام از نیم کره چپ شهید که این نیمکره نیز وظیفه تحلیل محاسبات، منطق و واقعیت سنجی را بر عهده دارد، هستیم و در نهایت شین شهید که با رنگ قرمز مشخص شده و پایه های المان را تشکیل می دهد.

کارفرما :

جشنواره فجر

متراژ : 

280 متر مربع

مکان پروژه : 

استان تهران

پروژه المان شهید حججی